General Dynamics F-111 Aardvark był amerykańskim, odrzutowym samolotem wielozadaniowym o zmiennej geometrii skrzydeł z okresu Zimnej Wojny i czasów współczesnych. Oblot samolotu miał miejsce w 1964 r., a jego produkcja rozpoczęła się w 1967 roku. W sumie powstało ok. 560 samolotów tego typu. W wersji F-111 F napęd zapewniały dwa silniki Pratt and Whitney TF-30-P-100, każdy o ciągu 112 kN z dopalaniem. Uzbrojenie pokładowe samolotu składało się z pojedynczego działka M61A1 Vulcan kal. 20 mm. Maszyna mogła też przenosić ładunek bomb i rakiet o łącznej masie do 14.300 kilogramów.
Prace nad General Dynamics F-111 Aardvark ruszyły na początku lat 60. XX wieku i zakładały wspólnej maszyny myśliwskiej i myśliwsko-bombowej dla sił powietrznych oraz marynarki wojennej. Zakładano, że docelowo F-111 zastąpi albo uzupełni w linii samoloty F-8 oraz F-4. W chwili wprowadzenia do linii F-111 zaczęto postrzegać jako maszynę niezbyt udaną i trapioną problemami technicznymi. Co więcej, kosztowną w zakupie oraz eksploatacji. Z czasem jednak, wraz z dostosowaniem F-111 do nowych zadań, okazał się maszyną o co najmniej zadowalających parametrach. Powstało kilka wersji tego samolotu, wśród których można wskazać: F-111A (wersja podstawowa), F-111B (wersja dedykowana US Navy, która jednak nie weszła do produkcji), F-111C (wersja przeznaczona dla Australii), F-111D (dalece zmodernizowana wersja A z nowymi silnikami oraz elektroniką) czy F-111F (wersja z rozbudowaną i zmodernizowaną awioniką). Głównym i jedynym użytkownikiem zagranicznym samolotów F-111 była Australia.
Dopiero zaczynasz w modelarstwie i gubisz się w tysiącach produktów?
Zapoznaj się z poniższymi materiałami, może rozjaśnią Ci sprawę.
Chcesz pójść krok dalej i uczynić swoje dzieło nieszablonowym, dodając maksimum detali, aranżując ciekawe dioramy, tworząc niestandardowe wersje? Dowiedz się więcej na temat