GAZ-67 (popularnie „gazik”) to radziecki, terenowy samochód osobowy z okresu II wojny światowej oraz doby powojennej. Pierwsze egzemplarze tego samochodu pojawiły się w 1943 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1943-1953 w zakładach w mieście Gorki. Pojazd był napędzany silnikiem SV o mocy do 54 KM.
GAZ-67 został opracowany jako podstawowy, lekki samochód terenowy Armii Czerwonej w celu zastąpienia samochodów GAZ-61 i GAZ-64. Inspiracją do stworzenia nowego samochodu był amerykański wóz Bantam, z którego później wyewoluował Willys Jeep. GAZ-67 – w stosunku do swoich poprzedników – różnił się zastosowaną jednostką napędową, skrzynią biegów, wzmocnionym podwoziem, cechował się również mniejszą awaryjnością. W toku II wojny światowej i krótko po niej był wykorzystywany przede wszystkim do transportu od 4 do 6 osób albo 400 kilogramów ładunku. Często montowano na nim różnego typu radiostacje, natomiast rzadko – uzbrojenie w postaci karabinu maszynowego Maxim kal. 7,62 mm albo DSzK kal. 12,7 mm. Samochody GAZ-67 były powszechnie używane w Armii Czerwonej od 1943 roku oraz w jednostkach Ludowego Wojska Polskiego. Co ciekawe, nasycenie nimi jednostek zmotoryzowanych i zmechanizowanych przypada na okres powojenny, w związku ze zdecydowanym zwiększeniem w owym czasie produkcji.
Dopiero zaczynasz w modelarstwie i gubisz się w tysiącach produktów?
Zapoznaj się z poniższymi materiałami, może rozjaśnią Ci sprawę.
Chcesz pójść krok dalej i uczynić swoje dzieło nieszablonowym, dodając maksimum detali, aranżując ciekawe dioramy, tworząc niestandardowe wersje? Dowiedz się więcej na temat