W części pierwszej mojego mini poradnika opisywałem budowę silnika. Obecnie zajmę się ramą oraz kołami.

Rama (jak w większości modeli motocykli) składa się podobnie jak blok silnika z dwóch połówek. Pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest oczywiście wycięcie tych elementów z plastikowych ramek w których są odlane wszystkie części. Po wycięciu części należy je przygotować do sklejenia ze sobą. W tym celu usuwamy skalpelem miejsca odcięcia z ramki oraz wszelkie nadlewki i nierówności. Papierem ściernym należy również usunąć miejsca po wypychaczach (są to małe okrągłe kółka - ślady po elementach które wypychały ramkę z formy odlewniczej). Tak wstępnie przygotowane elementy ramy sklejamy ze sobą. Po sklejeniu należy oczyścić miejsca sklejane, w szczególności krawędzie. W przedniej części ramy (główka - miejsce osadzenia kolumny kierownicy) często wymagane jest szpachlowanie. Chodzi o to, żeby zamaskować miejsce łączenia połówek ramy. Element ten często jest widoczny w gotowym modelu i pomalowany bezpośrednio po sklejeniu uwidoczni to miejsce łączenia, co będzie wyglądało nienaturalnie i będzie szpeciło gotowy model. Po oszlifowaniu (oczyszczeniu) ramy możemy ją malować podkładem. Znów najlepiej (najłatwiej i najszybciej) użyć podkładu w spray'u (np. Tamiya Primer L). Malując podkładem należy zwrócić uwagę na jego kolor. W przypadku jasnych kolorów bazowych (kolorów w którym będzie model) używamy białego podkładu. Jeśli kolorem bazowym będzie ciemny kolor możemy śmiało używać podkładu szarego. Czasami warto poeksperymentować. Kolor czerwony będzie miał różny odcień w zależności od użytego podkładu (biały/szary). Po pomalowaniu podkładem sprawdzamy jakość wykonania naszej pracy i robimy ewentualne poprawki (po poprawkach znów malujemy podkładem). Jeśli rama jest dobrze przygotowana możemy ją malować.

Zdjęcia przedstawiają sklejoną ramę po wstępnym oszlifowaniu - element przygotowany do malowania podkładem.

W przypadku omawianego modelu rama została pomalowana czarnym półmatem - Tamiya TS-29, a następnie lakierem bezbarwnym Tamiya TS-13. Efektem końcowym jest czarny połysk. Alternatywnie można malować od razu kolorem TS-14 czarny połysk.

Po wyschnięciu farby do ramy montujemy wcześniej sklejony silnik. W tym momencie do silnika dodajemy wszelkiego rodzaju okablowanie i przewody.

Do ramy silnik montujemy wkrętami, które są dostarczone przez producenta razem z modelem.

Na załączonych zdjęciach da się zauważyć, że nie wszystkie elementy mają wyrównane i zaszpachlowane miejsca łączenia połówek ramy. Są to łaczenia belek w górnej, środkowej części ramy. Możemy sobie pozwolić na taką niedokładność pod warunkiem, że miejsca te nie będą w efekcie końcowym widoczne - jak tu. W dalszej częsci budowy znikną one pod bakiem, siodłem, owiewką lub innymi elementami motocykla.

Kolejnym etapem budowy jest wykonanie kół. Felgi praktycznie zawsze są wykonane z jedngo odlewu. Przed ich malowaniem wystarczy tylko usunąć nadmiar plastiku (szwy oraz miejsca po wypychaczach). Felgi motocyklów posiadają zazwyczaj dwa rodzaje malowań. Jednolity lub z drugim kolorem na obręczy. W przypadku malowania na dwa kolory całość malujemy w kolorze wnętrza po czym po odpowiednim maskowaniu (zasłonięciu miejsc które nie mają być malowane) malujemy obręcz. Prezentowany model posiada felgi w jednym kolorze - aluminium, Tamiya TS-17. Na pomalowaną felgę nakładamy oponę, ważne żeby zwrócić uwagę na bieżnik - często są to opony kierunkowe. Opony warto przed założeniem na felgi przetrzeć papierem ściernym (gradacja 400) w celu usunięcia środkowego szwu. Dodatkowo nada to oponie wygląd używanej - jeżdżonej. Po założeniu opon możemy nakleić na felgi kalkomanie. Na koniec, tak przygotowane koła uzbrajamy w tarcze hamulcowe.

Tarcze hamulcowe malujemy według schematu podanego w instrukcji. W tym przypadku środkowa część tarcz malowana jest na złoto - Tamiya TS-21, co ma imitować element tytanowy. W celu zwiększenia realizmu otwory zostały przewiercone na wylot wiertłem o odpowiedniej średnicy. Dodatkowo, po malowaniu, tarcze zostały lekko przetarte papierem ściernym. Zabieg ten ma imitować rysy, które powstają w naturalny sposób na tarczy hamulcowej w czasie hamowania. Na koniec warto zaakcentować szczegóły typu śruby, nakrętki i wszelkie wgłębienia farbą X-19 smoke - przeźroczysty czarny.

Podobnie jak ramę wykonujemy tylne zawieszenie. Po zmontowaniu wszystkich jego elementów montujemy w nim tylne koło.

Piastą tylnego oraz przedniego koła jest śruba wraz z nakrętką która jest elementem zestawu.

W kolejnj części mojego mini poradnika opiszę wykonanie układu wydechowego wraz ze szczegółowym opisem malowania oraz wykonania przepaleń. Przygotuję także elementy paneli obudowy ramy i silnika - karoserię motocykla.

Zapraszam