Zakup modelu do sklejania wiąże się m. in. z decyzją o zakupie odpowiednich farb do jego wykończenia. Jeśli zaczynamy przygodę z modelarstwem, to nie będzie to jedynie wybór kolorów, lecz także będzie on dotyczył ich rodzaju, tj. akryle czy emalie.

Ponadto, należy pamiętać, że farby modelarskie dobieramy także ze względu na to czym będziemy malować. W modelarstwie najbardziej popularny jest aerograf, który to pozwala na pełną kontrolę nakładanej warstwy farby. Jednak kiedy jesteśmy na początku przygody z modelarstwem i nie posiadamy dość kosztownego (jak na początek) zestawu do malowania, do pomalowania większych powierzchni z powodzeniem można użyć farby w spray'u. W porównaniu do malowania pędzlem, gdzie praktycznie niemożliwe jest pomalowanie większej powierzchni bez pozostawienia smug, spray sprawdzi się bardzo dobrze.

Malując aerografem nie zapomnijmy także o rozcieńczalniku, który to pozwoli nam na pracę z farbą o odpowiedniej konsystencji. Tutaj najlepiej jest dobierać zalecane rozcieńczalniki do produktów którymi malujemy, ponieważ nie każdy nada się do każdej farby.

 

O powyższych kwestiach, jak i innych zagadnieniach mogących pomóc w doborze farb, można znaleźć w poniższym poradniku:

'Rodzaje farb modelarskich'
 

No dobrze, powróćmy do kolorów..

Jeśli kupujemy nasz pierwszy model i nie posiadamy jeszcze żadnych farb, które można by wykorzystać przy jego budowie, albo zakup dokonujemy z myślą o prezencie, warto zaopatrzyć się w zestaw z farbami lub też model wstępnie pomalowany.
 

W pierwszym przypadku, można skorzystać z oferty niektórych producentów i wybrać zestaw zawierający model wraz z farbami, pędzlem a i niekiedy z klejem. Dzięki takiej formie otrzymujemy podstawowy niezbędnik oryginalnie i estetycznie zapakowany. Zestawów takich w porównaniu do ogólnej oferty modeli na rynku jest niewiele, choć każdy powinien coś dla siebie znaleźć. Producenci oferujący takie pakiety to m. in. Revell, Airfix, Mirage, Mistercraft, Heller, Italeri.

 

Jako przykład modelu z elementami już pomalowanymi na wyprasce, może posłużyć Kawasaki Ninja H2R marki Meng.

 

Aby najwierniej odwzorować istniejący obiekt w rzeczywistości, należy przywiązać dużą wagę do doboru kolorów jakie zostaną nałożone na model redukcyjny.

Modele do sklejania oferowane są przeważnie w postaci samych wyprasek, do których należy zaopatrzyć się w odpowiednie farby. Producenci modeli umieszczają informację na temat zalecanych kolorów na opakowaniu lub w instrukcji znajdującej się wewnątrz pudełka.
Pierwsze rozwiązanie pozwala na szybką orientację, co będzie nam potrzebne, bez zbędnego otwierania zestawu. Jednak, to instrukcja pozwala na obszerniejsze zamieszczenie informacji, nie tylko na temat doboru konkretnych farb, ale także z reguły zawiera dokładniejszy schemat ich nanoszenia na poszczególne elementy.

 

Jeżeli przed zakupem modelu chcielibyśmy się zorientować, co będzie nam potrzebne z zakresu malowania, lub też z jakiś przyczyn nie posiadamy instrukcji do modelu, informacje takie można znaleźć na stronie naszego sklepu, w postaci umieszczonych tam zdjęć instrukcji dla poszczególnych modeli.
Wskazanie rekomendowanych farb, do poprawnego pomalowania modelu, w skrócie polega na podaniu ich konkretnych numerów dla poszczególnych marek.
W przypadku producentów nie posiadających w swojej ofercie chemii modelarskiej, często możemy spotkać się z zestawem kilku farb o tym samym kolorze dla różnych producentów. Z kolei producenci, którzy poza modelami oferują także farby modelarskie, najczęściej zamieszczają jedynie listę swoich produktów.

Przed zakupem farb należy dobrze przyjrzeć się oznaczeniom, gdyż jak może się okazać do poprawnego wykonania modelu, wcale nie będzie potrzebna cała lista wymienionych pozycji.
Pierwszy przypadek może nastąpić wtedy, gdy dany model ma więcej niż jeden wariant malowania. Wówczas należy wybrać to, które nas interesuje i ograniczyć wybór farb w tym zakresie.

Ponadto, może się okazać że jakaś farba z listy ma zostać w niewielkim stopniu wykorzystana przy drobnym detalu (m. in. w sytuacji wykańczania wnętrza pojazdu bojowego). Jeśli nie podchodzimy w sposób zbyt profesjonalny do pracy nad modelem, lecz traktujemy to jako rozrywkę, takie detale można pominąć ograniczając w ten sposób koszty, które można przełożyć na zakup w późniejszym czasie kolejnego modelu. Wydaje się być to rozwiązaniem całkiem rozsądnym, bowiem koszt samych farb, może znacznie przewyższyć wartość samego modelu.

 

Pełna informacja dotycząca oznaczenia dedykowanej farby dla konkretnego modelu zawiera:
1. nazwę marki,
2. numer farby,
3. nazwę farby,
4. a także w niektórych przypadkach oznaczone bywają grafiką o konkretnym kolorze.

źródło:
https://acrylicosvallejo.com/en/

 

Poniżej przedstawiono kilka przykładów oznaczeń stosowanych przez różnych producentów. Dla pierwszego z nich, dodatkowo umieszczono zdjęcie poszczególnych farb zaznaczonych w instrukcji, odpowiednio od lewej do prawej strony.

Hobby 2000


 

Hobby Boss

 

Aoshima

 

MiniArt

 

Tamiya

 

W trakcie składania modelu, w niektórych instrukcjach obok informacji o kolejności składania poszczególnych elementów (w poszczególnych etapach), można znaleźć oznaczenia farb, które należy na bieżąco nanosić na sklejane części.

Informacje takie pojawiają się zazwyczaj przy budowie pojazdów z rozbudowanym wnętrzem lub też przy bardziej skomplikowanych elementach zewnętrznych, gdzie po całkowitym sklejeniu modelu, ciężko by było dotrzeć z farbą do wszystkich zakamarków.

 

Jeśli w danym momencie zalecana farba jest niedostępna, można posilić się tabelą ich zamienników. Należy tutaj jednak uważać, ponieważ tabela taka, może nie uwzględniać różnic w połysku oraz rodzaju (akryle czy emalie) farb.

Kwestia połysku jest dość istotna, ponieważ w pojazdach bojowych (jak i dla całego wojska), stosuje się z reguły farby matowe. Gdybyśmy jednak w danym momencie nie mieli innej możliwości jak zakup odpowiedniego koloru, lecz zamiast farby matowej tą z połyskiem, można go zniwelować poprzez nałożenie matowego lakieru bezbarwnego, w późniejszym etapie prac. Oczywiście podejście takie, będzie również działać w drugą stronę.

 

Precyzyjne dobieranie farb do modeli po zdjęciach wyświetlanych na ekranie monitora mija się z celem, ze względu na zbyt dużą różnicę ich kolorów na samych zdjęciach, a także ich wyświetlanie uzależnione jest od ustawień konkretnego monitora. Po tak dobranym i zakupionym produkcie może się okazać, że nie spełni on naszych oczekiwań.

Informacje na temat zamienników, można znaleźć także w naszym sklepie internetowym (www.mojehobby.pl) w sekcji "Podobne produkty", znajdującej się na spodzie strony obserwowanego produktu.
W tym wypadku najlepiej wyszukiwać interesujące nas pozycje po nazwach, gdyż jak już wyżej wspomniano, zdjęcia mogą zafałszować informację na temat rzeczywistego koloru farby.


Dlatego jeżeli chcemy dobrać odpowiednią farbę w przypadku zamiennika, można posłużyć się jej nazwą, skorzystać z wyżej wymienionej tabeli lub też w miarę możliwości posiłkować się numerami kolorów z standaryzowanych wzorników -> o których więcej w dalszej części poradnika.

 

Poniżej zamieszczono przykład farb różnych producentów, tego samego rodzaju, w tym samym kolorze i połysku (emalia BRASS METALLIC), jednak różniącymi się na zamieszczonych grafikach.

źródło:
https://www.revell.com/
https://uk.humbrol.com/

 

Dobieranie farb na podstawie kodów wzorników kolorów typu RAL, FS, RLM czy ANA to najbardziej profesjonalne podejście do wyboru farb. Kolory oznaczone numerami poszczególnych wzorników, odpowiadają dokładnie kolorom używanym w rzeczywistości w maszynach bojowych i samolotach w przeszłości jak i w czasach obecnych.

I tak..

RAL (Reichsausschuss für Lieferbedingungen) – nazwa pochodzi od skrótu niemieckiej instytucji, utworzonej w latach dwudziestych XX wieku ‘Reichsausschuss für Lieferbedingungen’, jako system dopasowywania kolorów.

 

RLM (Reichsluftfahrt Ministerium) – paleta barw dotycząca farb używanych przez niemieckie Ministerstwo Lotnictwa w latach 1933-1945.

 

FS (Federal Standard) – jest to federalna norma Stanów Zjednoczonych dotycząca kolorów stosowanych w maszynach bojowych po II wojnie światowej.

 

ANA (Army-Navy Aeronautical) – stanowi ujednolicenie kodów kolorystycznych dla USAAF i USN dla systemów samolotów armii i marynarki wojennej.

.

 

Przy dobieraniu farb, poza listą wskazaną przez producenta modelu, można posłużyć się gotowymi zestawami dedykowanymi pod konkretne modele. Zestawy takie przeznaczone są przeważnie do najpopularniejszych maszyn bojowych, a co za tym idzie mają mocno ograniczone zastosowanie w porównaniu do ilości dostępnych modeli. Sprawdzają się jednak dla poszczególnych modeli, niezależnie od ich producentów.

 

Ciekawą propozycję może stanowić produkt Solution Box producenta ‘AMMO by Mig Jimenez’, który oferuje komplet farb do pomalowania konkretnej maszyny wojskowej wraz z pędzlami, produktami do weathering’u, a także z instrukcją malowania krok po kroku.

źródło: https://www.migjimenez.com/en/solution-box/2029-wwii-german-late-solution-box-8432074077039.html