Jak wybrać i ocenić poziom trudności modelu

Post Autor MojeHobby.pl 9.5.2012

poziom trudności, po czym poznac (na stronie sa inboxy z ramkami)


Re: Jak wybrać i ocenić poziom trudności modelu

Post Autor Rafhart 26.5.2012

Poziom trudności budowy modelu.

 

Najpopularniejsze są modele redukcyjne wykonywane metodą wtryskową, gdzie tworzywo wtryskiwane jest do stalowych form pod wysokim ciśnieniem. Następne pod względem popularności są tak zwane modele „short run” jest to metoda niskociśnieniowa, modele wykonuje się również z żywicy oraz metodą próżniową „vacuformy”. Decydując się na zakup modelu, który chcemy wykonać mamy często do wyboru kilku producentów różne skale i często różny poziom trudności budowy.

Jeśli zaczynamy naszą przygodę z modelarstwem powinniśmy naszą uwagę skierować na na modele wykonywane metodą wtryskową, ponieważ są one ogólnie łatwiejsze w budowie od „Short run-ów” i modeli wykonanych z żywicy czy „vacuform”. Po czym możemy poznać „dobry” model , który nie sprawi nam wielu kłopotów podczas budowy ?

Pierwszą rzeczą na którą zwracamy uwagę jest jakość wyprasek. Zobaczmy więc jak wygląda dobra wypraska. Nie występują tam jamy skurczowe, czyli miejsca gdzie nie dotarło tworzywo lub dotarło go za mało i trzeba takie miejsca szpachlować, nie ma tam również nadlewek, które trzeba usuwać nożykiem lub pilnikiem. Jest dużo drobnych detali, a miejsca wypychaczach ( takie okrągłe punkty , powstałe na skutek procesu technologicznego produkcji wypraski) są umieszczone w niewidocznych miejscach.

Oraz nie ma przesunięć formy które powodują że elementy trzeba obrabiać papierem ściernym lub szpachlować.

W sklepie mojehobby.pl możemy zapoznać się z zawartością pudełka, prawie każdy model jest sfotografowany i na podstawie zdjęć możemy wyciągnąć wnioski. Często przy modelach są również komentarze modelarzy , którzy już składali dany model.

 

Firmy modelarskie takie jak np. Revell mają swój własny system oceny trudności budowy modelu.

Jest on przedstawiony w skali od 1 do 5 gdzie jedynka oznacza model najłatwiejszy.

Model trzeba tylko wyciąć nie potrzebny jest ani klej ani farbki.

Dwójka to prosty model ok. 30 części wymaga użycia kleju i farb.

Trójka to powyżej 100 części również trzeba użyć kleju i farb.

Czwórka to 150 części model dla bardziej doświadczonych modelarzy również trzeba użyć kleju i farb.

Ostatni stopień to piątka, trudny model powyżej 150 części dla bardzo doświadczonych modelarzy i tu również użycie kleju i farb jest konieczne.

 

Czasem jednak ilość części nie przedkłada się na trudność wykonania, ponieważ dobrze spasowany model o ilości części np. 150 , będzie łatwiej złożyć niż model składający się z 50 części o kiepskim spasowaniu i wielu błędach podczas procesu produkcji wypraski ( jamy skurczowe, nadlewki ).

 

Powinniśmy również zwrócić uwagę na datę produkcji formy, im młodsza tym lepiej. Producenci często umieszczają datę produkcji formy na wypraskach obok swojej nazwy. Zdarza się często że producent wykorzystuje formę innej firmy lub wznawia model po kilkudziesięciu latach nie produkowania go. Dlatego zawsze warto spojrzeć na wypraski i ocenić czy dany model to nowość czy odgrzany kotlet, który może być w dodatku niestrawny. Wiadomym jest jest że spasowania modelu nie ocenimy na oko, ale błędy które opisałem wyżej można dostrzec. I wtedy świadomie podjąć decyzję o tym czy chcemy budować dany model czy zdecydujemy się na inną firmę.

 

Ważną rzeczą o której nie pisałem jest również cena modelu, tak już się układa na tym świecie że dobrze modele kosztują sporo. Spowodowane jest to że producent robiąc formę do tego modelu poniósł duże koszty. Dobry model ma dużo małych elementów, dużo dobrych detali , oznacza to wiele godzin pracy na centrach obróbczych. Wiele zużytych narzędzi i duże koszty, które muszą się zwrócić. Jeśli dodamy do tego koszty pracy np. w Japonii to cena jednego modelu jest bardzo wysoka. Co zyskujemy kupując taki model ? Dokładną dobrze spasowaną miniaturę przy, której nie zmarnujemy wielu godzin na szpachlowanie i dopasowywanie elementów.

Modele wykonywane metodą wtrysku niskociśnieniowego „Short run-y” charakteryzują się przeważnie mniejszą ilością detali, jest to metoda mniej dokłada i wymagająca więcej czasu pracy z szpachlówką i pilnikiem. Często nie posiadają kołeczków mocójących.Nie polecam ich początkującym ponieważ mogą się zrazić do tego hobby.

Jeśli już ktoś nabierze wprawy sklejając „zwykłe” modele może spróbować, polecam wtedy mniej skomplikowane modele z mniejszą ilością detali w prostych malowaniach.

 

Modele żywiczne najczęściej posiadają dużo dobrych detali, ale są dość trudne w budowie, ponieważ często elementy żywiczne są krzywe ( trzeba je prostować), miejsca przez które wlewano żywice do formy są dość duże i kłopotliwe w obróbce. Do tego żywice kleimy klejami CA.Również często brak jest kołków mocujących.

 

Ostatnim rodzajem modeli są tak zwane vacuformy, czyli modle produkowane metodą próżniową.

Stanową one w chwili obecnej margines, choć często producenci „Short run-ów” wykosztują tą metodę przy produkcji owiewek do sowich modeli.