Jak wyeksponować model

Post Autor MojeHobby.pl 9.5.2012

Podstawka

Mini diorama

Odnośnik do osobnego tekstu o budowie dioram


Budowa mini dioramy

Post Autor sbeataa 11.9.2012

 

Witam, w moim kolejnym artykule, opiszę w jaki sposób, przede wszystkim ,,nie skomplikowanym” odtworzyć kawałek miniaturowego świata, czyli dioramę w skali 1:35. Jak już pisałem w poprzednim poradniku, diorama na celu zachęcenie i poświęcenie większej uwagi widzów do obejrzenia naszego dzieła.

Dodatkowo diorama może odwoływać się do prawdziwego wydarzenia z historii, np. scena przedstawiająca bój żołnierzy pod Stalingradem. Jednak mój artykuł ma na celu jak najprostsze przedstawienie zwykłej scenki. Zajmę się rekonstrukcją kawałka ziemi rolniczej. Do budowy zainspirował mnie widok pól po żniwach. Oczywiście moje techniki można używać na większą skalę, budując wielkie makiety, pola bitewne itp. To by było na tyle, teraz czas na część warsztatową.

.

1. Na samym początku należy zaopatrzyć się w styropian, który będzie naszą podstawą. Wyrównałem jego boki za pomocą ostrego noża. Na tym etapie  należy ustalić wielkość przewidywanej sceny, ponieważ styropian jak już wspomniałem jest naszą podstawą, bazą pod całość.

 

 

 

2.Jak wiadomo, w rzeczywistym świecie ukształtowanie terenu nie jest ,,równomierne”. Często występują różnego rodzaju pagórki, wzniesienia, wąwozy itp. Dlatego też w jednym miejscu stworzyłem bazę pod takowy pagórek. Wykonałem go za pomocą patyczków z tajskiej restauracji : ). Oczywiście można użyć wielu innych rzeczy- kawałku grubej tektury, zwiniętych gazet.

 

 

 

     

 

3. Następnie całą podstawkę zalałem klejem do płytek-można też użyć zwykłego gipsu, gładzi szpachlowej itp. Konsystencja kleju nie może być zbyt wodnista-     wtedy zacznie nam spływać nadmiar gipsu gdziekolwiek się tylko da-to bardzo istotny etap. Następnie żeby uzyskać fakturę ziemi, należy wklepać suchy klej-czyli zwykły pył, którego wcześniej nie połączyliśmy z wodą-w niezaschnięty jeszcze gips/klej za pomocą starego sztywnego pędzla. W ten sposób uzyskamy świetną fakturę ziemi/piachu.

 

 

4. Jak wiadomo po żniwach w ziemi jest pełno mokrych resztek zbóż, słomy, korzeni. Pierwszym etapem uzyskania takowego efektu jest wklepanie w mokry jeszcze gips trawki elektrostatycznej, bądź ściętego na krótko pędzla malarskiego-obydwa środki dają ten sam efekt. Bierzemy naszą wspomnianą trawkę i całościowo sypiemy ją na nasz mokry gips. Nie czekając aż gips wraz z trawką zaschnie po raz kolejny bierzemy stary i twardy pędzel i wklepujemy naszą trawkę w mokry gips.

 Trawka elektrostatyczna

 

 

Wklepywanie trawy

 

 

 

5. Na polach, gruntach ornych często widać ślady jeżdżących  maszyn rolniczych, np.  traktorów. Żeby uzyskać taki efekt, ,,ukradłem” młodszemu bratu kółko od traktora : ). Przyczepiłem je na wykałaczkę i ,,jeździłem” nim po mokrym jeszcze ciągle kleju/gipsie. Daje to świetne efekty. Kiedy jeszcze gips jest wilgotny należy odcisnąć ślady kół, gąsienic- w zależności od stacjonującego na koniec pojazdu na dioramie. UWAGA-powyższe czynności, takie jak wklepywanie trawki, suchego pyłu gipsowego, odciskanie śladu kół traktora, danego pojazdu, NALEŻY WYKONYWAĆ NA MOKRYM, NIEZASCHNIĘTYM GIPSIE !!!

 

 

 

 Gotowe ślady

 

 

 6. Po wszystkich czynnościach należy odłożyć podstawkę na 24 h do całkowitego wyschnięcia-nie spieszcie, gips/klej musi porządnie wyschnąć !

 7. Następnie postanowiłem zadbać o estetykę mojej pracy. Za pomocą cienkich deseczek obkleiłem dolną część styropianu, jako spoiwa użyłem kleju wikol. Tak  prezentuje się wyschnięta  podstawka, obklejona deseczkami.

 

 

 

 

 

8. Po wyschnięciu zabezpieczyłem deseczki taśmą malarską i popsikałem całą strukturę gipsową czarnym podkładem samochodowym w spreju-możecie też użyć czarnej farby plakatowej nanoszonej warstwami pędzlem, jednak radziłbym zaopatrzenie się w takowy sprej-do nabycia w każdym sklepie z częściami samochodowymi.

 

 

9. Po wyschnięciu podkładu za pomocą aerografu naniosłem ciemnobrązową farbę. Dzięki czarnemu podkładowi uzyskałem efekt cieniowania, czyli zróżnicowania barwnego ziemi.  Nie czekając aż farba bazowa-ciemny brąz-zaschnie,  wklepałem jasne pigmenty firmy Vallejo. Zamiast pigmentów możecie użyć suchych pastel. Zrobiłem to, aby jeszcze bardziej zróżnicować kolory powierzchni ziemi. Całość zostawiamy na parę godzin do zaschnięcia.

 

10. Następnie, aby uzyskać efekt mokrych śladów,  zaschniętych kałuż, niektóre punkty pomalowałem specyfikiem AK do mokrych zacieków-jeżeli nie macie takowego płynu, popsikajcie delikatnie dany punkt sprejem bezbarwnym.

 

 

11. Teraz kolej na kolejny etap imitacji resztek zbóż na ziemi. Do tego celu użyłem ściętego włosia pędzla malarskiego . Powierzchnie ziemi pomalowałem rozcieńczonym klejem wikol z wodą-gotowy specyfik powinien mieć konsystencję wody. Nie czekając aż klej z wodą zaschnie, posypałem całość ściętym włosiem pędzla. Całość pozostawiamy do wyschnięcia na kilka godzin.

 

 

12. Kolejnym etapem jest pokrycie podstawki roślinnością- zaczniemy od niskiej trawy.Ucinamy sobie wysoki na 1 cm ,,słupek” włosia pędzlowego. Za pomocą ostrej strony wykałaczki drążymy dziurę w gipsie, ma być głęboka na około 0,5 cm. Następnie wlewamy w dziurkę kapkę kleju wikol. I w ową dziurkę wkładamy słupek włosia. Czynność tą powtarzamy tyle razy,  w zależności od tego, w jakim stopniu chcemy uzyskać porośniętą trawą dioramę.

 Dziura w gipsie

 

Kropla kleju w dziurze

 

 

,,Posadzona" trawa

 

13. Chciałem jeszcze nieco zróżnicować kolorystkę roślinności . Postrzępiłem na drobniutkie kawałki mate firmy Polak i przykleiłem ją na klej wikol. Jeżeli nie macie mat firmy Polak, możecie pominąć ten etap, nie jest konieczny.

 

 Po przyklejeniu

 

 

14. Wyschnięte i przyklejone włosie pędzla pomalowałem jasnym odcieniem zieleni. W niektóre miejsca dołożyłem większe i mniejsze kamienie. Za pomocą korzeni-wyrwałem kępy traw na polu, są bardzo bogate w system korzeniowy- zimitowałem suche, zwiędnięte gałęzie krzewów.

 

 

 

15. Teraz czas na kilka detali. Najpierw postanowiłem wykonać mały płotek, zrobiłem go za pomocą cienkich patyczków od lodów. Na kolejny bok dioramy rzuciłem kawałek szmaty-połączyłem chusteczkę higieniczną z wodą i wikolem- w ten sposób namoczoną chusteczkę położyłem na glebie do wyschnięcia.

 

 

 Szmata przed malowaniem

 

 

16. Kolej na malowanie detali-płot pomalowałem na kolor bazowy, czyli biel. Następnie za pomocą gąbki zamoczonej niebieską farbą ,,obiłem” płot-technikę obijania omówiłem w poprzednim artykule pt. ,,techniki weatheringu”. Co prawda technika obić dotyczy pojazdów pancernych, ale w przepadku malowania elementów drewnianych sprawdza się znakomicie. Po wyschnięciu ,,obić” na płot zapuściłem washa i przetarłem suchym pędzlem-o suchym pędzlu radzę przeczytanie artykułu kolegi Konrada-autor Heinkel. Szmatę pomalowałem również na biało, zapuściłem na niego washa i również przetarłem suchym pędzlem. Zdjęcia tych detali będę w końcowej galerii dioramy.

 

17. Teraz kolej na wyższe krzewy. Możemy posłużyć się gotowymi krzewami firmy Polak, ale ja wolę wykonać je samodzielnie. Potrzebna nam będzie wata szklana-do kupienia często w sklepach Lidl, bądź na allegro. Urywamy kawałek watki i formujemy z niej wstępny kształt naszego krzaczka. Następnie maczamy uformowany strzępek waty w wikolu rozrobionym z wodą. Nie czekają aż pokryty krzak wikolem z wodą zaschnie,  ,,maczamy” go w majeranku.Majeranek w tym przypadku imituje liście. Po wyschnięciu liści, cały krzew psikamy czarnym podkładem w spreju. Niestety pomalowanie go za pomocą pędzla jest niemożliwe-zniszczycie tylko kształt krzewu. Po wyschnięciu podkładu za pomocą aerografu nanosimy na cały krzew zielony kolor. Całość odkładamy do wyschnięcia. Żeby zróżnicować kolor krzewu za pomocą pędzla 000 jasnozieloną farbą malujemy listki. Aby krzew ładnie się prezentował, niektóre liście możemy pomalować na czerwono-imitacja kwiatów.

 

 

 Po malowaniu

 

Nadałem życia krzewowi

 

18. Po wykonaniu krzewów, czas na drzewo-w moim przypadku będzie to wierzba. Na samym początku potrzebny nam będzie podstawa pnia-do tego celu użyłem kawałka drewnianej pałeczki. Następnie ową pałeczkę  okleiłem tekturą-będzie to ostateczna baza pod gips. Tekturę kleiłem za pomocą kleju super glue. Na górnej części pnia ukształtowałem dwie odnogi, które będą imitować grube gałęzie wierzby. Gdy całość wyschła, nałożyłem klej do płytek-o zbitej konsystencji. Nie czekając aż gips zaschnie (tak jak w przypadku nanoszenia gipsu na dioramę) wklepałem sztywnym pędzlem suchy gips/klej. Teraz kolej na witki wierzby, do ich wykonania użyłem cieniutkich drucików. Ich końcówki wsadziłem w mokry jeszcze gips i zalałem kropelką. Do wykonania liści ponownie posłużył mi majeranek. Druciane witki polałem klejem super glue i posypałem obficie majerankiem. Odczekałem moment aż liście się przykleją i zdmuchnąłem nadmiar majeranku z drutów.

 

 

 

 

 

 

 

19.Malowanie drzewa-całe drzewo popsikałem czarnym podkładem samochodowym, po wyschnięciu witki wierzby pomalowałem aerografem na zielono, natomiast pień drzewa na ciemny brąz. Dla zróżnicowania koloru zieleni na koronie wierzby, niektóre liście pomalowałem jasnym odcieniem zieleni. Na koniec koronę drzewa przetarłem ,,suchym pędzlem”, tak samo zrobiłem też z pniem drzewa.

 

 

 

 

PRACE KOŃCOWE-Dla wzbogacenia sceny przykleiłem takie detale jak szpadel , dodałem też figurkę-znacznie ożywi scenę, wbiłem w ziemię też siekierę, rzuciłem porzucony osprzęt żołnierski.

Główną ,,postacią” dioramy jest pojazd Puma, została ona przyłożona do dioramy na ,,sucho”, ponieważ jej brudzenie podwozia nie zostało jeszcze zgrane z odcieniem ziemi na dioramie. Pamiętajcie więc o końcowym zgraniu modelu z podstawą-to bardzo istotne !.

 

GALERIA

 

 

 

 

 

No i koniec, mam nadzieję, że tym razem zrobienie dioramy, nie będzie stanowić dla Was problemu. Przy okazji chciałbym wspomnież, iż sklep mojehobby posiada świetny asortyment produktów Polak.

Pzdr Michał S. Zachęcam też do odwiedzin mojego bloga-http://sokolowskimodels.blogspot.com/


http://sokolowskimodels.blogspot.com/