Aerograf jaki wybrać ??? Wiele lat temu zaczynając przygodę z modelarstwem nie miałem pojęcia z jakimi wyzwaniami modelarskimi przyjdzie się zmierzyć w/w urządzeniu . Po wielu latach doświadczenia oraz przetestowaniu wielu modeli aerografów mogę wam co nieco podpowiedzieć , wybór i tak należy do was . Pozwolę sobie przedstawić kilka przykładów i problemów z jakimi przyjdzie się zmierzyć aerografowi wybranemu przez was i przedstawie rozwiązanie tych problemów . Problem 1 - Zmiany kolorów oraz rożnego typu farb . Często będziecie w czasie pracy zmieniać farby nie tylko pod względem koloru ale także pod względem gęstości , leppkości . Jest wiele farb o konsystencji wodnistej jak Alclad , lub o dużej gęstości jak np. większość lakierów . Jeśli chcecie aby aerograf mógł wykonać swą pracę dobrze bez względu na gęstość farby oraz abyście nie musieli męczyć się z doborem odpowiednich ciśnień musicie wybrać aerograf z samocentrującą dyszą !!! W rozwiązaniach z samocentrującymi dyszami nie grozi wam zbyt mocne dokręcenie(uszkodzenie dyszy) oraz w konstrukcjach takich nie ma efektu bom belkowania farb. Problem 2 - Zmiany kolorów farb bez konieczności czyszczenia aerografu . Często malując coś zmieniamy kolory farb , aby można było dokonywać bez konieczności rozbierania aerografu do czyszczenia musicie wybrać urządzenie odporne całkowicie na wszelkie rozpuszczalniki (chromowe lub srebrowe powłoki). W aerografach typu chrom lub silver zastosowano powłoki całkowicie odporne na wszelkie substancje żrące . W takim aerografie jak chcę coś na przykład pomalować na niebiesko a potem na czerwono , to po użyciu niebieskiego koloru przepłukuje aerograf małą ilością substancji o właściwościach żrących bez rozbierania i już jest gotowy do użycia do innego koloru w naszym przypadku do czerwonego . Problem 3 - Używanie substancji żrących Substancje te są ogólnie dostępne wszędzie i znacznie tańsze od dedykowanych płynów do czyszczenia aerografów. Ale by móc je stosować w waszych aerografach urządzenie to musi mieć konstrukcje bez uszczelkową lub być wyposażone w uszczelki odporne na w/w substancje Problem 4 - Malowanie precyzyjne Jeśli wasz aerograf nie będzie miał ten funkcji stracicie wielu czasu i poniesiecie dodatkowe koszty związane z maskowaniem . Aerograf modelarski winien móc pracować z dyszami od 0,15 do 0,4 . Tylko w takim zakresie będziecie mogli nakładać wodne powłoki metalizerów lub gęste podkłady . Problem 5 - Dobór odpowiednich ciśnień pracy i ilości farby Jednym z sukcesów dobrego malowania aerografem jest dobór ciśnienia pracy . Oraz ilości podawanej farby .Ciśnienie to jest zależne od typów farb (gęstości,lepkkości).Niektóre aerografy są tak skonstruowane że ich przyciski(spusty) automatycznym przyciśnięciem w dół zwiększają ciśnienie robocze a równoczesne wychylenie w tył zwiększa ilość podawanej farby . Ale są też aerografy które są tak skonstruowane że przy jednoczesnym wychyleniu i wciśnięciu spustu nie przekraczają wartości krytycznych ( zbyt duża ilość farby i mamy bąble na malowanej powierzchni , zbyt duże ciśnienie i mamy pływanie farby lub cofnięcie farby w kanał powietrzny aerografu) I takie aerografy wam polecam z tym rozwiązaniem Problem 6 - Pracochłonność w myciu aerografu Po skończonej pracy należy umyć aerograf . W większości modeli jest to związane z praco i czasochłonnymi czynnościami . Ale są aerografy w których konstrukcja jest tak dokładna i zarazem szczelna że to co mamy do mycia to tylko część aerografu od zbiorniczka do dyszy (nigdzie indziej tej farby nie ma !)Więc nie ma konieczności rozbierania go za każdym razem ! czyszczenie trwa 30 sekund ! Oczywiście musi być zastosowany odpowiedni środek do czyszczenia(patrz problem 3 ) Problem 7 - Ergonomika oraz niezawodność Aerograf musi być dobrze wyważony oraz zadowalać wieloletnią pracą bez awarii . Problem 8 - uniwersalność pod względem pojemności farb Często używając aerografu staniecie przed problemem z ilością użytej farby , raz trzeba użyć do malowania krople a raz kilka mililitrów . Dobrym więc rozwiązaniem jest aby nasz aerograf miał możliwość zastosowania zbiorników małych i dużych . Problem 9 - Zasychanie farb w aerografach Malujecie coś i nagle skończyła się farba w zbiorniczku ...nie zastosowaliście opóźniacza do farby... może się zadażyć że zanim przygotujecie nową dawkę farby w waszym aerografie nastąpi zaschnięcie resztek farby jaka w nim pozostała(rozbieranie i czyszczenie). Wybierając aerograf z powłokami nieprzylegającymi (chrom,srebro) unikniecie tego problemu . I właściwie winem na tym pozostać i zakończyć moje rady odnośnie wyboru aerografu do modelarstwa , ale już widzę te pytania jaki model jaka firma spełnia wszystkie w/w kryteria .... Więc odpowiem na to pytanie i nie jest to reklama tej firmy tylko odpowiedź na pytanie .. Z oferty aerografów znajdujących się na stronie mojehobby.pl tylko firma Harder & Steenbeck spełnia wszystkie w/w kryteria doboru aerografu dla potrzeb modelarskich