Kupiliśmy już Nasz pierwszy model. Brawo. Jednak czym go skleić? Pytanie z pozoru banalnie proste. Wiadomo, że klejem;) Ale jakim??? W obecnej chwili na rynku mamy ogromna liczbę różnego rodzaju klejów które różnią się między sobą ceną, składem i oczywiście przeznaczeniem.
Zasadniczo kleje modelarskie możemy podzielić na dwie grupy:
1. Kleje „agresywne” – które delikatnie rozpuszczają styk klejonych powierzchni. Stosujemy je przede wszystkim do klejenia elementów plastikowych.
2. Kleje które nie wchodzą w reakcje z klejonym materiałem – cyjanoakrylowe (Kropelka, Super Glue, etc.), adhezyjne albo oparte na żywicach. Takimi klejami łączymy elementy wykonane z żywicy, białego metalu czy też elementy fototrawione.
No dobrze. Tyle tytułem wstępu i „wymądrzania się”. Jaki klej wybrać na początek? Który będzie najlepszy?
Po pierwsze – niech to będzie klej w pojemniczku z igłą lub klej z pędzelkiem. Kleje w tubkach są trudne w aplikacji i po prostu nieporęczne. Dobrym wyborem będzie Revell Contacta w pojemniczku z igłą, lub klej z pędzelkiem Gunze lub Tamiya. Jeśli dysponujemy ograniczonymi funduszami,to śmiało polecam kleje produkowane przez łódzką firmę Wamod. Dostępne są one zarówno w buteleczkach z igłą jak i w pojemniczkach z pędzelkiem.
Po drugie – jeśli będziemy kleić jakiekolwiek elementy przezroczyste (np. kabiny w samolotach), zaopatrzmy się w klej przeznaczony specjalnie do tego celu, np. przezroczysty Poxipol (klej epoksydowy), Clearfix marki Humbrol, klej marki Gunze czy preparaty marki Microscale.
Po trzecie – jeśli będziemy kleić np. elementy żywiczne czy fototrawione lub po prostu jakieś Elementy na styk – zaopatrzmy się w klej cyjanoakrylowy. Produkowane są przez wielu producentów i w kilku odmianach – gęstej, średnio gęstej i rzadkiej. Kleje rzadkie pozwalają łączyć punktowo, bez widocznej spoiny, a wiązanie następuje błyskawicznie; Gęste umożliwiają przyklejanie w trudnych miejscach bez zacieków (klej nie spływa z powierzchni) oraz posiadają tą cechę, że dłużej wiążą dając czas na ewentualną korektę położenia klejonych elementów.
Pamiętajmy o tym, że podczas pracy z klejami cyjanoakrylowymi musimy zachować szczególną ostrożność. Błyskawicznie sklejają one skórę , powieki. Są także niebezpieczne dla oczu. Wydzielają bardzo szkodliwe, toksyczne opary.
Czas schnięcia klejów cyjanoakrylowych uzależniony jest, między innymi, od ich gęstości, wilgotności powietrza, temperatury oraz ilości nałożonego kleju. Dostępne są także preparaty (np. takie) przyspieszające proces związania – na ustalone względem siebie elementy aplikuje się niewielką ilość kleju i spryskuje preparatem, który parując powoduje natychmiastowe zaschnięcie kleju.
Spoinę z klejów cyjanoakrylowych usunąć można za pomocą tzw. "debonderów" – specjalnych substancji do usuwania kleju cyjanoakrylowego. Tutaj mamy jeden z takich debonderów.
Po czwarte – Jeśli Nasz model mamy zamiar okleić innym materiałem, np. folią aluminiową, to do tego celu najlepszy będzie klej adhezyjny, np. taki
Po piąte – jeśli nie drażni Nas specyficzna woń klejów modelarskich, możemy zaopatrzyć się w klej zapachowy. Na rynku dostępne są kleje o zapachu cytrynowym różnych firm – Gunze, Tamiya, Wamod. Klejenie modelu takim klejem z pewnością będzie przyjemniejsze…;)
To tyle