Tuning-elementy fototrawione, żywica modelarska.

Post Autor sbeataa 17.8.2012

Witam, tym razem chciałbym poruszyć kwestię waloryzacji modelu.

Na samym początku zacznijmy od tego- ,,czym jest waloryzacja?”. Otóż jak sama nazwa mówi chcemy coś zwaloryzować, nadać temu lepszy wygląd, zwaloryzować aby efekt końcowy był znacznie lepszy oraz aby nasze dzieło bardziej cieszyło oko. Na rynku modelarskim istnieje wiele form umożliwiających nam waloryzację modelu. Do najczęściej i powszechnie używanych elementów zaliczamy:

a)Elementy fot otrawione-czyli inaczej ,,blaszki”, lub ,,PE”

b)Elementy żywiczne

Teraz po kolei opiszę dlaczego, jak i po co używać powyższych elementów.

1. Elementy fototrawione 

a)WSTĘP

W niektórych modelach plastikowych, szczególnie tych starszej produkcji odlewy nie są tak dokładnie i szczegółowe. Wiele drobnych elementów takich jak uchwyty, kłódki, zaczepy, szekle są ,,zalane” nadlewkami i przesunięciami form. Taki stan rzeczy sprawia, iż nasza replika staje się szpetna, szczególnie na zbliżeniach przedstawiających owe niedokładne elementy. Blaszki wykonane są z miedzi, ich odlew stoi na bardzo wysokim poziomie, gołym okiem widoczny jest wspaniały detal.

Kolejnym powodem dla którego warto używać blaszek jest fakt, iż w niektórych modelach elementy takiego typu jak błotniki są strasznie grube, nieproporcjonalne do reszty, no i oczywiście psują końcowy efekt, natomiast blaszki są bardzo cienkie, mają doskonałą fakturę owych błotników, posiadają wszelakie nity, podziały blach oraz inne detale. 

 

 

  

 

b)OBRÓBKA

Jedyną wadą blach jest ich ciężka obróbka-szlifowanie, klejenie. Oczywiście dla bardziej doświadczonych modelarzy nie stanowią problemu, natomiast amatorom mogą sprawić małe kłopoty. Blaszka najczęściej jest twarda, ale mimo to sprężysta i giętka, to właśnie sprawia trudności w trakcie pracy-można ją łatwo pogiąć, a nawet złamać. Na samym początku należy wyciąć daną część z miedzianej ramki. Do tego celu osobiście polecam narzędzia olfy- produkują jedne z najlepszych noży na rynku.  

 

 Następnie należy wyszlifować  (za pomocą papieru ściernego ) wszelkie nierówności blaszki powstałe w skutek wycięcia z ramki. Kolejną trudną rzeczą jest zagięcie blaszki. Większość ich musimy wygiąć pod różnym kątem-90 stopni, 60 stopni itp. Robiąc to palcami możemy tylko uszkodzić blaszkę. Dlatego właśnie polecam kupno zaginarki, która posiada wiele kształtów- pół kół, ścianek pod różnym kątem itp. To znacznie ułatwia pracę, oczywiście części można zaginać domowymi sposobami, np. za pomocą blatu biurka, noża, czy też klocków lego : ). 

 

Gdy już zagięliśmy blaszkę przystępujemy do dalszych prac ; niektóre elementy które mamy zastąpić na modelu są już w całości odlane i znajdują się na głównej bryle pojazdu. Wtedy należy usunąć ten odlew z modelu np. zawias- po prostu go odciąć i miejsce po ucięciu przeszlifować, wtedy dopiero możemy przykleić daną blaszkę na miejsce.

c)KLEJENIE

W sklepach modelarskich istnieje wiele klejów służących do klejenia elementów fototrawionych,  są tzw. Kleje CA- cyjanoakrylowe, natomiast najprostszym sposobem klejenia jest po prostu kupno znanego super glue, kropelki, czy też zamiennika świetnego UHU-dostępnego do zamówienia również na stronie mojehobby.

Daną część łapiemy pęsetą, smarujemy ją bardzo, ale to bardzo delikatnie klejem-uważajcie by nie zalać części- i następnie przyklejcie ją w danym punkcie/miejscu. Nadmiar kleju-oczywiście gdy jeszcze jest świeży, nie zasechł- można usunąć wkładając w klej róg chusteczki higienicznej, ładnie ,,pochłonie” nadmiar płynu. 

Proszę zobaczyć jak małe są niektóre części

 

I tak oto prezentują się blaszki użyte na starym modelu PUMY firmy Italerii w skali 1:35. 

 

A tak model prezentuje się po malunku. 

 

2. Elementy żywiczne

 

a) WSTĘP

Od kilku lat na rynku modelarskim pojawiły się wyroby żywiczne, w porównaniu do odlewów plastikowych żywiczne kopie charakteryzują się doskonałym detalem. Do ich produkcji używa się wysokiej jakości żywicy oraz bardzo dokładnych form. Jednakże odlewy żywiczne mają jedną wadę-mianowicie są bardzo drogie, za jedną figurkę w skali 1:35 możemy zapłacić około 70 zł, są też oczywiście tańsze wyroby w granicach 30-40 zł.

Kolejnym ważnym argumentem dla którego warto kupować takowe kopie jest fakt, iż figury żywiczne mają unikatowe pozy, w wyrobach plastikowych nie znajdziemy takiej różnorodności i oryginalności.

Z żywicy odlewa się także takie przedmioty jak-dzbanki, wiadra, kosze, zwierzęta, figurki dzieci, starców, kobiet-w plastiku nie tak łatwo znajdziemy takie pozycje. 

 

 Kolejną istotną rzeczą są wyroby tzw. Konwersji modelarskich. Polegają one na odlewach żywicznych takich elementów jak silniki, wały, paski klinowe/napędowe- zachowane są w nich wszelakie szczegóły jak nity, mocowania, śruby itp. Modelarze używają owych konwersji do wzbogacenia swoich dzieł o dodatkowy bardzo ważny detal. Takowe elementy również bardzo ciężko jest znaleźć w zestawach plastikowych. Konwersje pozwalają nam również na zamianę kół, płyt pancerza z zestawu plastikowego na wyrób żywiczny-są dokładniejsze i bardziej odpowiadają oryginałowi w skali 1:1.  

 

 

 

 b) OBRÓBKA

Do obróbki żywic potrzebne są:

-ostre narzędzia olfy, bądź innej firmy, polecam również piłki czeskie dostępne na stronach modelarskich, grubo i cienko ziarniste papiery ścierne.

Figurki żywiczne najczęściej nie są przytwierdzone do ramek, lecz czasami może tak być, wówczas jak w przypadku zwykłych części plastikowych, należy odciąć daną część od ramki i wyszlifować.

c) KLEJENIE

W moim przypadku do klejenia części żywicznych ponownie doradzam sięgnięcie po super glue, kropelkę czy też klej firmy UHU. Znakomicie służą jako silne spoiwo.

Tutaj elementy nie są tak małe jak części PE, więc nie będziecie musieli za każdym razem posiłkować się pęsetą. Wystarczą Wam palce : ). 

 

No i koniec, mam nadzieję, że w jakiś sposób pomogłem. Przy okazji chciałbym zareklamować sklep mojehobby, znajdują się tu wspaniałe dodatki-elementy fototrawione oraz figurki żywiczne-ceny są bardzo korzystne, gorąco zachęcam do kupna.

Zdjęcia pochodzą z moich kolekcji, przy temacie o żywicy posiłkowałem się zdjęciam ze sklepów modelarskich takich jak martola i tankmodels. Zdjęcie zaginarki pochodzi z grafiki google.

Zachęcam również do odwiedzin mojego blooga http://sokolowskimodels.blogspot.com/ 

Pozdrawiam Michał : ) 


http://sokolowskimodels.blogspot.com/ 

Re: Tuning-elementy fototrawione, żywica modelarska.

Post Autor dariusz37 5.9.2012
Fajnie by było gdyby tr duże zasoby były choć w części dostępne, bo nie planuję modelu miesiąc przed, tylko robie to co mi się w danej chwili podoba. Super instukcja, do blaszek można kupić szczypce, które się nadają też do plastiku.