P.11a IBG 1/72

Data dodania: poniedziałek, 4 listopada 2019, 0:00

Konkurs na najlepszą galerię dodaj / edytuj własną galerię

Inne zdjęcia w galerii
Opinie naszych klientów

bardzo dobrze wykonany model, proszę kontynuować, a co do farby to zależy gdzie stał, albo na słońcu albo nie

Do kolegi piotrf. Jeżeli mowa o wydawnictwie z lat 70-tych "Godło i barwa w lotnictwie polskim" T. Królikiewicza czy też T. Kowalskiego "Godło i barwa w lotnictwie polskim 1918-1939" (notabene z 1981 roku), to autorzy ci wydali kilka następnych, poprawionych wydań swoich książek. Najnowsze wydanie Królikiewicza jest jeszcze dostępne (wydawnictwo ZP, z 2017 roku). Zrewidowali w nich większość poglądów. A tak gwoli ciekawości _ PZL P.11c po II wojnie światowej barwy oryginalne, to nosi dopiero teraz, wcześniej był pomalowany na zielono przez Niemców. Potem przeszedł remont w PZL i pomalowali go farbą, jaką mieli pod ręką. Podczas kolejnego remontu, na podstawie zachowanych najwczesniejszych warstw farby odtworzono oryginał. Dokumenty opisujące ten proces są dostępne na stronie MLP. Jeszcze jedno - przedwojenne regulaminy nic nie mówią o oliwkowo zielonym, tylko khaki. Odnaleziono wzornik kolorów PZL, która używała kolorów firmy Nobiles. Jest zgodny z przedwojennym katalogiem kolorów. Tak więc długotrwałe badania pozwoliły odtworzyć, jak to naprawdę wyglądało. I barwy PZL P. 11 są właśnie takie, jakie kolega powyżej zrobił. Był to jeden odcień, który szybko jaśniał. Dlatego maszyny przed remontem (zwłaszcza P.7a) były jaśniejsze niż Łosie. Ale po remoncie był to ten sam kolor ciemny khaki. Nie ma co się denerwować, ja też pod wpływem egzemplarza muzealnego w latach 70-tych przemalowałem model kartonowy na prawie zielono. I dodałem szachownice z białymi polami na dolnym płacie (bo takie były wtedy w Muzeum). Kołpak miał inny odcień, bo w latach 60-tych był przemalowany na biało-czerwono. Warto zerknąć dziś na stronę MLP.

Piękny model, mam nadzieję że mój wyjdzie na podobnym poziomie. Mam co prawda kilka uwag co do detali kokpitu ale w przeciwieństwie do piotrf powstrzymam się z komentarzem i pokaże mój model do porównania. Co do koloru proponuje zerknąć tu: www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=13&w=p zdjęcie nr 7 dobrze oddaje kolor z racji intensywnego oświetlenia. No chyba że panowie z największego Polskiego Muzeum Lotnictwa nie czytali ksiąg z lat 70 i źle pomalowali jedyny zachowany egzemplarz. Zainteresowanym którzy nie mogą odwiedzić muzeum w Krakowie osobiście polecam także tą stronę: www.muzeumlotnictwa.pl/pano_zwiedzanie/eksponaty/24/P_11c_rendeready.php?w=p Pozdrawiam.

A wziąłeś pod uwagę to, że od lat 70tych trochę się mogła zmienić wiedza na ten temat ? nowe badania, odkrycia nowych wzorników producentów farb itd. A "jedenastka" w MLP w Krakowie została pomalowana na nowo i jest akurat w kolorze polish dark khaki.

model IBG jest dobry wymyślili jakies polskie khaki był taki kolor ale tylko do malowania mundurow samoloty takie jak p-11c , p-11a.los.karas .p-7 były malowane na kolr oliwkowo zielony.a nie na jakies odcienie brązowego kakaowy bezowy czy jakies inne tego typu odsyłam do wydawnictwa z lat 70 godlo i bara w lotnctwie polskim i do literatury fachwej modrelarskiej jak ktoś ma wątpliwości to można pojechać do Krakowa do muzeum lotnictwa .Jest tam jedyny ocalaly P-11c w orginalnym malowaniu.

Dodaj swoją opinię o: P.11a IBG 1/72 - 005